Bokanmeldelse: Arts of Power: Statecraft and Diplomacy av Chas W Freeman, Jr.

B

Maktens kunst: Statecraft og diplomati er en bok om diplomatens våpen og evnen til å håndtere en stats forhold til andre statlige spørsmål så gamle som registrert tid. I denne omfattende avhandlingen skisserer forfatteren de grunnleggende prinsippene for kunstverk og ferdighetene i diplomatisk retorikk.

Ved å bruke sin erfaring som utenlandsk diplomat og sin kunnskap om mange nasjoner, som bakgrunn, gir Charles Freeman et detaljert veikart for vellykket forhandling. Han diskuterer rollene til politikk, kultur, etterretningsinnsamling, militære tiltak og økonomisk makt, så vel som kunsten og retorikken til diplomatisk statskap slik den blir anvendt under folkeretten.

Arts of Power er en avhandling om forhandlinger, diplomatens våpen. Forfatteren beskriver nytten av anvendelse av makt og etterretning i internasjonale forbindelser. Han understreker nøtter og skruer av statecraft, den praktiske siden av en diplomats jobb og anvendelse av etiske retningslinjer for folkeretten.

I den første delen av boken diskuterer Freeman etterretningsinnsamling, skjult virksomhet, makt, politisk påvirkning, kulturelle tiltak, staters økonomiske tiltak, militær taktikk og ikke-vold, samt endringer i det internasjonale statssystemet, den internasjonale orden , andre staters interesser og den konstante utviklingen av folkeretten som en del av interessene og bekymringene til en nasjon.

I den andre delen går forfatteren videre til viktigheten av forhandlinger, diplomatens våpen, strategier, taktikk og manøvrer, samt forholdet mellom statene og hvorfor og hvordan diplomater brukes. Han snakker om tradisjonene i det internasjonale systemet og omorganisering av forholdet mellom stater i fredstid.

Den tredje delen av boken innebærer en beskrivelse av jobben til en diplomat og viktigheten av diplomatisk retorikk, fortalervirksomhet og forvaltning. Freeman diskuterer også det faktum at stater har forskjellige kulturer, tradisjoner og historisk erfaring og hvordan de må bygge bro over disse forskjellene for å fungere under et internasjonalt statlig system. Dette er en kraftfull bok, lett en av de mest omfattende veiledningene til statskunst som eksisterer i dag. Det er interessant å lese fordi det tilbyr fagfolk og ikke-profesjonelle en viktig guide for å forstå diplomati og internasjonal etikk. Det er en verdifull guide for den profesjonelle diplomaten, en informativ håndbok for studenter og til og med den ikke-diplomatiske leseren som ønsker å maktens hemmeligheter.

Det har blitt skrevet noen andre bøker om dette emnet. Arts of Power gir en bro for å fylle hullene mellom de få tilgjengelige verkene om dette emnet. Det er annerledes fordi det er skrevet av a ekte diplomat, en ambassadør som har til oppgave å opprettholde fred for enhver pris.

2011 Moira G Gallaga ©

About the author